פנחס יחזקאלי: דין תל אביב כדין הפריפריה? ממש לא!

תקציר: האמנם, דין אחד לתל אביב ולפריפריה? ממש לא! אין טעות גדולה מזו. להיפך. גוש דן הוא הלב הפועם של ישראל. המרכז הכלכלי שלה, השער שלה לעולם. כל עוד הוא יתפקד בשגרה, תוכל ישראל להמשיך ולהלחם. אחרת, כלכלתה תקרוס וגם לפריפריה לא תהיה תקומה.

[בתמונה: גוש דן הוא הלב הפועם של ישראל. המרכז הכלכלי שלה, השער שלה לעולם. כל עוד הוא יתפקד בשגרה, תוכל ישראל להמשיך ולהליחם. אחרת, כלכלתה תקרוס וגם לפריפריה לא תהיה תקומה. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: גוש דן הוא הלב הפועם של ישראל. המרכז הכלכלי שלה, השער שלה לעולם. כל עוד הוא יתפקד בשגרה, תוכל ישראל להמשיך ולהליחם. אחרת, כלכלתה תקרוס וגם לפריפריה לא תהיה תקומה. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב- 19 ביולי 2024, תקפו החות'ים בתל אביב, וגרמו להרג אזרח ישראלי במיטתו. כתוצאה מכך תקף צה"ל בנמל חודיידה בתימן. במתקפה בנמל חודיידה בתימן, הותקפו מחסני מל"טים וטילים, כמו גם מכ"מים ומערכות נשק נוספות, במטרה לשבש את יכולת השיגור של החות'ים​. במהלך התקיפות נהרגו חמישה אנשי מיליציות חות'ים ושישה נוספים נפצעו.

בנוסף, התבצעו תקיפות גם בערים נוספות בתימן, כולל הבירה צנעא, חודיידה, סעדה ודמאר, והן כללו פגיעה ביותר מ-12 אתרים, בהם מחסני נשק, מערכות נ"מ ואתרי אחסון ושיגור רחפנים.

עוד לא שבו המטוסים לבסיסם, וכבר עלו קולות מצפון ישראל, המלינים על כך שהצפון נמצא בלחימה כבר 9 חודשים, מפונה מתושביו, סופג הרוגים רבים, וצה"ל עדיין ממתין. אבל, הרוג אחד בתל אביב הספיק לפתוח חזית בתימן...

האמנם, דין אחד לתל אביב ולפריפריה? ממש לא!

[בתמונה: התקיפה בתימן - עוד לא שבו המטוסים לבסיסם, וכבר עלו קולות מצפון ישראל, המלינים על כך שהצפון נמצא בלחימה כבר 9 חודשים, מפונה מתושביו, סופג הרוגים רבים, וצה"ל עדיין ממתין. אבל, הרוג אחד בתל אביב הספיק לפתוח חזית בתימן... המקור: דף הטוויטר של Gays against Islam. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: התקיפה בתימן - עוד לא שבו המטוסים לבסיסם, וכבר עלו קולות מצפון ישראל, המלינים על כך שהצפון נמצא בלחימה כבר 9 חודשים, מפונה מתושביו, סופג הרוגים רבים, וצה"ל עדיין ממתין. אבל, הרוג אחד בתל אביב הספיק לפתוח חזית בתימן... המקור: דף הטוויטר של Gays against Islam. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אין טעות גדולה מזו. להיפך!

האם דין פציעה מירי ביד או ברגל, כדין פציעה בלב או בראש? תל אביב היא הלב הפיננסי של ישראל, והשער האווירי שלה. הנזק מהירי אליה גבוה עשרות מונים מהנזק שנגרם לישראל מהפגיעה ביישובי הפריפריה. גלות תושבי הצפון כואב ופוצע; אבל, ירי על תל אביב הוא ירי קטלני, במטרה לשתק מדינה שלמה. אז מתפלאים שהתגובה בהתאם?

כל עוד תל אביב תתפקד בשגרה ותושביה יגדשו את בתי הקפה והעינוגים, תוכל ישראל להמשיך ולהילחם. אחרת, כלכלתה תקרוס וגם לפריפריה לא תהיה תקומה (גם לאכלס את המפונים בבתי מלון צריך כסף...).

זה לא כיף אבל אלה החיים. אזורי סְפַר (frontier) יהיו תמיד פגיעים יותר, ויקבלו שירותים ירודים יותר מהמרכז, כולל בתחומים כמו ביטחון ושיטור. אפשר להקל עליהם במיסים, אפשר להזרים להם יותר תקציבים, אבל סולם העוצמה לא ישתנה, וגם לא סדרי העדיפות הלאומיים!

רק שהתקינות הפוליטית (פוליטיקלי קורקט) אוסרת עלינו לספר את האמת על החיים. אנחנו לכודים בסבך השקרים הלבנים הללו, ועוד יש לנו טענות, מדוע הפוליטיקאים שקרנים...

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'הכל על שוויון', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Mediamodifier לאתר Pixabay]
[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Mediamodifier לאתר Pixabay]

את הבלוף הזה, שדין הפריפריה כדין תל אביב מספרים לנו פוליטיקאים שרוצים להרוויח פופולריות

ואגב, כשהם כבר רוצים לומר את האמת הם חוטפים... אנחנו עוד זוכרים כיצד צחי הנגבי נתפס (בטעות) באמירת אמת; ושילם על כך מיד, והרבה, בהתאם לחוקי התקינות הפוליטית (הפוליטיקלי קורקט), הנהוגים במדינה הפרוגרסיבית שלנו: בבוקר ה- 15 בנובמבר 2018, עלה השר לשיתוף פעולה אזורי דאז, צחי הנגבי, לראיון בגלי צה"ל, ונפלט לו לרוע מזלו, שלירי מעזה על תל אביב יש משמעות שונה מהירי על יישובי עוטף עזה... מיד נוצרה מהומה, וכעבור כמה שעות הבהיר הנגבי כי דבריו לא הובנו כהלכה. את קרנבל הטיפשות הקולקטיבית חתמה השרה, מירי רגב, בקביעתה (שוב...) ש"דין עוטף עזה כדין תל אביב".

יש כלל ברזל שכדאי שנאמץ כולנו: בכל פעם שפוליטיקאים מדקלמים סיסמאות "ערכיות" על ערכים כמו שוויון ואחווה, תדעו שהם, במקרה הטוב, עובדים על עצמם; ובמקרה הרע, עובדים עליכם במודע. 
טל שלו בוואלה: צחי הנגבי: "מתקפת חמאס מינורית, לירי על ת"א יש משמעות אחרת"
טל שלו

15.11.2018 / 13:00

השר לשיתוף פעולה אזורי התייחס למצב הביטחוני, ובריאיון לגל"צ התייחס בביטול לירי. נתניהו יצא נגד דבריו: "אין הבחנה בין ירי לעוטף לבין תל אביב". השרה רגב: "דין עוטף עזה כדין תל אביב". כעבור כמה שעות הבהיר הנגבי כי דבריו לא הובנו כהלכה
[לכתבה המלאה של טל שלו ב'וואלה', לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

5 thoughts on “פנחס יחזקאלי: דין תל אביב כדין הפריפריה? ממש לא!

  1. א.מרגע שהשיח האתי הפך לשיח של ערכים,
    הוא ויתר על המושגים האבסולוטיים האפלטוניים.
    ערך=מספר. דרוג, ההפך המוחלט ממושג אבסולוטי.
    בעוד סוקרטס חיפש את השוויון המוחלט בעולמנו מחפשים דרוג ערכי שהוא פרגמנט של השוויון.
    באותה מידה לא תמצא מדינה אחת שבה יש חופש.
    וגם לא תמצא אחווה…
    ב. עוצמה אינה משתנה מסביר טוב יותר מהשוויון, מרגע שהתאור של המערכת המורכבת הוא של מאבק סכום אפס (מה שאגב אינו בר ביסוס במחקר החברתי- אשמח לראות מחקר שמראה שחברות אנושיות מנוהלות במאבק יותר מאשר בשיתוף) אזי מאבק על שוויון כמוהו כמאבק על עוצמה
    ג. פוליטיקאים אינם אומרים אמת מהטעם הפשוט שהמילים הם כלי העבודה שלהם, אין לי ציפיה שנגר יאמין במסור… פוליטיקאי משתמש במילים כדי להניע מציאות ואנשים לפעולה.
    יש ביניהם בעלי מקצוע טובים יותר ויש שפחות.

    • אלון,
      "מרגע שהתאור של המערכת המורכבת הוא של מאבק סכום אפס, אזי מאבק על שוויון כמוהו כמאבק על עוצמה"
      זה נכון עד שמושג שוויון. ומה קורה אז? זה נמשך להשגת עוצמה כוללת!
      האם הדררות בפארק הירקון עצרו מלדחוף את הדרורים והצוצלות החוצה כשהגיעו לשוויון?
      האם המוסלמים באיחוד האירופי יעצרו כשיגיעו לשוויון?

      מערכת מורכבת פועלת לפי חוקים קיימים. שוויון הוא, לצערי, אשליה!
      והמחקר הרלוונטי שאתה מחפש הוא שרשתות מתמרכזות. משמע, רשת נוטה כל הזמן לרכז את העוצמה שגלומה בה בידי פחות ופחות גורמים. משמע, אם היום לי לפני עשור 7 רכזות למשל, היום בטוח יש הרבה פחות, אם לא התערבתי באופן מלאכותי במערכת.

  2. Yair D. Gramse כתב:
    מישהו לא מבין מה זה שיוויון. שיוויון הוא שיויון בהזדמנויות ושיוויון בפני החוק. בשלטון ליברלי לא מדובר על שיוויון ביכולות או על שיוויון בהישגים, אלא על שיוויון אזרחי. מי שמדבר על שיוויון במושגים שכולם נמצאים באותה עמדת כוח פשוט לא למד דבר, לא ממגילת זכויות האדם האמריקאית, לא מהמגנה כרטא ולא מהמהפיכה הצרפתית. מאמר מבולבל ומבלבל בין מונחי היסוד של ליברליות המודרנית. מישהו כאן ממש, אבל ממש מבלבל בין חברה בה כל האמצעים כשרים להשגת כוח, לחברה שמעניקה לכל אזרחיה את אותן זכויות יסוד ללא הבדל דת, גזע ומין.

    • האם תוכל, יאיר יקירי, לספר לי על מיהי המדינה שבה החברה מעניקה בפועל – לא בדיבורים ובכתובים – לכל אזרחיה את אותן זכויות יסוד ללא הבדל דת, גזע ומין?

      • פגיעה בלב הכלכלי והחברתי היא בעלת משקל גדול יותר גם בשל המשמעות הסמלית וכך מתייחסים לזה גם אויבינו.

        כואב הלב ורבה הדאגה למה שקורה בצפון ובדרום ועדיין התגובה הצבאית נשקלת בראייה רחבה של כל הזירות והסיכון העולה מכל אחת מהן מבחינה לאומית כוללת.

        אין זה אומר שנוותר על הצפון והדרום לתמיד אלא רק שסדר הפעולות שונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *